Ontmoeten en Verbinden 2022

Stichting 7th House uit Aarle-Rixtel heeft middels een gevarieerd programma in 2 dagen tijd bijna 1000 lokale inwoners een bijzonder fijn weekend weten te bezorgen op de prachtige locatie die ons door Stichting Geloof Hoop & Liefde ter beschikking werd gesteld.

De verschillende activiteiten zorgden ervoor dat mensen elkaar ontmoetten en met elkaar in verbinding kwamen. De reacties na afloop waren lovend en hartverwarmend.

Dit alles heeft zo kunnen uitpakken dankzij de 44 enthousiaste lokale vrijwilligers die zich met hart en ziel hebben ingezet voor dit evenement en de financiële steun van verschillende fondsen in combinatie met lokale organisaties en bedrijven die hun steentje bij wilden dragen.

FIJN SAMENZIJN OP HET PLEIN: SENIOREN-MIDDAG

Op zaterdagmiddag, met een temperatuur van maar liefst 33 graden, stonden ouderen alsnog in de rij om van de partij te zijn bij de middag die speciaal voor hen werd georganiseerd.

Wat hebben ze genoten. Dankbaar voor de mooie plek waar ze elkaar weer konden ontmoeten. De sfeer. De lekkere hapjes. De jeugd die hen met veel plezier verwende.

Ze voelden zich gezien. Welkom. Aan alles was gedacht. Van extra beschutting, tot voorzieningen zoals de verhoogde toiletzittingen en een rolstoel om zich eventueel mee te verplaatsen.

JONG & OUD MET ELKAAR VERBONDEN

De gezellige klanken en mooie, verhalende teksten van de 5-koppige band maakten dat er regelmatig werd gelachen, meegeklapt en gedanst.

Tussendoor kregen de gasten uitleg over de hapjes die hen werden aangereikt. Zo deelden we over de lokale herkomst en sponsoring van gebruikte ingrediënten (Laarbeekse boeren) en over de gezondheidswaarde in de verschillende gerechtjes middels informatiekaartjes.

Het Tiny Restaurant van stichting MIEP fungeerde daarbij als prachtig decor en ideale faciliteit.

EEN MAGISCHE AVOND EEN REIS NAAR JE GEVOEL: KLANKREIS

Op zaterdagavond grepen mensen hun kans eens te komen ervaren wat klanken uit verschillende, niet alledaagse instrumenten kunnen losmaken in je. Mariëlle maakte daarbij o.a. gebruik van kristallen klankschalen, een native fluite , een rainstick & haar handpan. Tijdens haar zang konden meerdere mensen haast niet geloven dat zij zo mooi, hoog en zuiver kon zingen.

Na afloop werd de gelegenheid geboden om nog even rustig bij te komen en de ervaring te laten uitwerken. Onder het genot van een kopje kruidenthee werd er door een groepje ook buiten nog fijn nagepraat met elkaar.

ELKAAR ONTMOETEN EN WEER VERBINDEN

Gezien de extreme hitte op zondag 14 augustus waren we opgelucht en blij verrast om toch het beoogde aantal mensen te mogen begroeten en ze een leuke en fijne dag te bezorgen.

Buurtbewoners kwamen zoals verzocht veelvuldig met de fiets naar het event, waardoor de toestroom vlot en veilig verliep. Er hebben zich ook geen calamiteiten voorgedaan door de zorgvuldig genomen voorzorgsmaatregelen .

De complimenten en waarderende reacties na afloop waren hartverwarmend.

VANALLES WAT

Op zondag werd er opnieuw volop genoten van de band die op het centrale plein speelde, afgewisseld met de klanken van DJ Rainbow en de optredens van 4 djembé percussionisten.

De lezingen, groepslessen binnen en de begeleide wandelingen werden goed bezocht en gewaardeerd, evenals de gezonde versnaperingen met een boodschap die gratis werden uitgedeeld.

Op het marktplein kon er op laagdrempelige wijze en in een gezellige ambiance kennis worden gemaakt met mensen en mooie producten met een verhaal.

KINDEREN IN DE SPOTLIGHTS

Op zondag konden kinderen van verschillende leeftijden zich ook heerlijk vermaken met tal van activiteiten.

Van tover-workshop en buiten de lijntjes mogen kleuren, tot kasteel tekenen en genieten van of meedoen aan een theatervoorstelling.

Helaas kon de huifkartocht de gehele dag niet doorgaan vanwege te hoge belasting van het paard bij de genoemde extreme temperatuur.

Maar wat hadden ze het leuk!

MARKTPLEIN CREATIEVE WORKSHOPS LOKALE ORGANISATIES

Op het marktplein waren maar liefst 4 grote tafels ingericht om creatief aan de slag te gaan.

Zo konden er kleurrijke krachtstokken en mini schilderijtjes worden gemaakt en werd er naar hartenlust creatief met acrylverfstiften op stenen gekleurd. De allerkleinsten vermaakten zich met potloden en kleurplaten.

Jongeren vermaakten zich uitstekend bij Jongerenorganisatie Cendra en ouderen maakten fijn kennis met LEV afdeling Ouderen of woongemeenschap Zonnetij.

ONTSPANNING EN GENIETEN

Hoe relaxed en gezellig, samen zingen in de schaduw op het gras. Gewoon omdat het kan. Of heerlijk van een afstandje kijken en luisteren naar wat er zoal te doen is overal.

Velen bezoekers bestelden ook een overheerlijk ijsje bij de alom lokaal bekende Debbie of genoten van een heerlijk broodje worst van voormalig Laarbeekse varkensboer Marcel.

Er streken ook heel wat mensen neer in de kelder van het kasteel voor een verkoelend drankje.

Kortom: het was genieten!

TINY RESTAURANT ON TOUR

Wat hebben we als beginnende stichting geboft met het advies om het Tiny restaurant van Stichting MIEP te betrekken bij ons 1e event.

We vonden in Krista een super fijne collega en hebben al onze gerechten er in kunnen voorbereiden v.w.b. opmaak en uitserveren.

Het Tiny Restaurant was feitelijk ook een soort attractie, zo leuk vonden alle bezoekers het mooie moderne object op het plein.

MISSIE GESLAAGD!

Het hele evenement heeft vele mensen en partijen bij elkaar gebracht. Zowel in de aanloop er naartoe, als op de dag zelf. Nadien werden lokale bijeenkomsten ook drukker bezocht, zoals het mantra-zingen.

Stichting 7th House is ook meteen aan tafel gevraagd voor het participeren in andere evenementen en om een vervolg te geven aan al het moois dat we hebben weten neer te zetten.

Mensen zijn daarbij graag opnieuw van de partij. Van EHBO tot parkeerwacht, vrijwilligers, evenals de betrokken lokale stichtingen, organisaties en bedrijven.

Ook de bezoekers gaven aan uit te kijken naar wat we nog meer in petto hebben!

ONZE DANK GAAT UIT NAAR: Alle sponsoren, Sluyterman de Loo fonds, De 44 vrijwilligers, De Antoniushoeve, De Streekwinkel, De Lage Broekkant zuivel, De Standhouders, MCD Aarle-Rixtel, Aldi Aarle-Rixtel, Jumbo Stiphout, Tuincentrum de BiezenMedicura med. hulpmiddelen, LEV Ouderen, Jongeren, Cultuur Medewerkers gemeente Laarbeek, Cendra jongerencentrum en Zonnetij soc. maatschappelijk wonen